Kan de slimme "DOM"stad verbinden naar beneden?

  • Geplaatst op
  • Door Nathan Rozema
  • 0
Kan de slimme "DOM"stad verbinden naar beneden?

Uitdaging naar aanleiding van nieuwjaarsspeeches: Kan slimme yuppenstad ook naar beneden toe verbinden? Utrecht is de meest hoogopgeleide regio van Nederland. Volgens Lonely Planet is de stad zelfs één van de meest bijzondere plaatsen van Nederland. In 2015 vindt ook nog eens de Grand Depart van de Tour de France plaats in de Domstad. Op economisch gebied gaat het crescendo met hoogopgeleide clusters als Utrecht Sciencepark en het slimme Utrecht Development Board (UDB). Het houdt niet op. Niet voor niets behoren de inwoners van Utrecht tot de gelukkigste mensen van Nederland. Ik ben dan ook zeker trots op Utrecht. Een prachtstad, met een dijk van een burgemeester. Maar hoe zit het met de schaduwzijde van de Dom?

Hoe zit het met de handen aan bed, de taartenbakker op Lage Weide, de taxichauffeur, de cateraar en de schoonmaak(st)er van ’t nieuwe stadskantoor?
Graag ook meer aandacht voor degenen die dat juist nu nodig hebben. Het gaat niet vanzelf, hoogopgeleiden en lager opgeleiden gaan helemaal niet zo makkelijk samen. Als in 2015 al die slimheid daar nou eens voor zou kunnen worden aangewend. Hoe kunnen de knokkers aan de ‘onderkant’ écht profiteren van de Grand Depart?  
“Utrecht maken we samen“. Hoe dagen we die bovenkant uit om de onderkant expliciet  mee te nemen?
“Utrecht maken we samen”. Ja, samen met OSM (ons-soort-mensen), althans de hogeropgeleiden, op een creatieve industriële locatie of  in het nieuwe stadskantoor. Burgers doen mee? Maar wel vooral vrijwillig en onbetaald. Ik merk bij onze onderzoeken en workshops over wijkeconomiesociaal ondernemerschap en geldstromen en nu ook bij deze speeches, dat de ‘onderkant’ steeds vergeten wordt. Maar daar ligt nu juist ook de economische en maatschappelijke winst! Wie weet hoe groot dit onbenutte potentieel is? Alleen al in euro’s?
Een paar maanden terug werd gesubsidieerd Utrecht weer volop uitgedaagd om subsidies in te dienen voor de “Sociale prestatie en dagondersteuning”. Hoe serieus is gesubsidieerd werken als dit alleen maar op subsidies leunt en talentrijke mensen niet ECHT door het bedrijfsleven worden opgenomen? 2015 is het jaar waarin de Participatiewet een feit geworden is en de decentralisaties werkelijkheid worden. Daarom is het juist in dit jaar van belang om de “haves”, de “succesvollen”, de “slimmerds”, uit te dagen om ook de onderkant mee te nemen. Meer economisch geformuleerd: slim en succesvol Utrecht, laat je uitdagen om geldstromen en multipliers naar de onderkant te creëren! Ik doe alvast een voorzet voor de belangrijkste vraagstukken:

  • Hoe kunnen de no nonsens bruggenbouwers Annie uit Ondiep of Rachida uit Kanaleneiland, netwerkers pur sang, die zoveel mensen kennen en bereiken via het schoolplein, het voetbal en de sigarenwinkel, een boterham gaan verdienen aan de participatiemaatschappij en uit hun uitkering komen? Zij hebben de buurt veel sneller gemobiliseerd en geïnformeerd dan de betaalde werkers. Waarom hen dan ook niet echt belonen? Wel zo efficiënt en economisch toch?
  • Hoe kunnen de geldstromen die door de wijken gaan, ook daadwerkelijk en substantieel worden benut door de mensen uit de wijk?
  • Hoe kunnen de legers van Handel studerende ROC’ers alsnog een baan gaan vinden in deze hoogwaardige kenniseconomie? Een economie waar eigenlijk steeds minder banen zijn voor deze dienstverlenende MBO-middenmoot van opleidingen die niet meer aansluiten bij het bedrijfsleven met hun ‘shared service centra’ en gedigitaliseerde boekhouding.
  • Hoe kunnen zogenoemde nog-niet-professionals ook betaald werk krijgen door de Buurtteams, die nog (te) weinig knowhow hebben van de allochtone medeburgers? Hoe kan voor deze plekken een win-win businessmodel worden ontwikkeld?
  • Hoe kunnen de wijken (wijkeconomie/ middenstand) ook echt wat hebben (verdienen) aan de Tour de France?
Slimme combinaties van Sociaal, Ondernemen, coöperatieven,The Colour Kitchen
Ik zie de oplossingen en kansen vooral in het slim benutten van het goede van de commercie en het sociale. Door wijkcoöperaties of andersoortige samenwerkingsverbanden kunnen bewoners en het kleinbedrijf slim inspelen op bijvoorbeeld het onderhoud in de buurt. De markt komt sowieso met hulpmiddelen. Neem 'Helpling', van Benedikt Franke uit Duitsland. Een voorbeeld van hoe de één (slimmerd) de ander (schoonmaker) kan helpen. Het mooiste voorbeeld van het mooie Utrecht vind ik tot nu toch wel The Colour Kitchen. Een sociale onderneming waarvan de opmars niet te stuiten is. Grote namen als Rabobank, Ordina en Mitros hebben zij al als klant. Restaurant, cateraar, leerwerplekken, receptie, alles in één. Een combinatie van sociaal en zakelijk  zonder geitenwollensokken insteek. Een prachtig initiatief zonder veel gelul en bijeenkomsten: 2015: GEWOON PRAKTIJK, DOEN, DOEN EN NOG EENS DOEN.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden

Twitter

Facebook